« vissza

Látogatás a Tatra fecskendők világában

2010-10-11

Cégünk október 5-6 között tett látogatás a csehországi Koprovnice és Policka városában. Ahol nagyobb betekintést nyerhetett előbb a Tatra alváz, majd a THT felépítmény gyártásában. Az első napon az alvázakat gyártó Tatra Holding s.r.o. cégnél tettünk látogatást, ahol a prezentációt követően megtekintettük a cég tesztpályáját, valamint a cég által alapított múzeumot.
 

Tatra típusú személygépkocsikat már az 1827-es évektől kezdve gyártottak, majd 1890-es évek vége fele megépítették az első faszerkezetű teherautót. Az előadáson bemutatott szerkezeti felépítés elképesztő, nagyon egyszerű, ám igen modern, hihetetlen mértékben robosztus és úgy tervezték, hogy még 30 év elteltével is ugyan úgy működjön, mintha aznap gurult volna le a szalagról. Kialakítást tekintve, sok különböző területre felhasználható, úgy mint a tűzoltóság, katonaság vagy akár a nehezen megközelíthető, szinte már-már embertelen bányászati körülmények területén, de akár repülőtéri beavatkozó szerként is használható.
A cég tesztpályájára kiérve lehetőségünk nyílt, mind a tűzoltóautó, mind pedig a civil szféra részére kialakított teherautók tesztelésére, olyan terepviszonyok között, amelyek nem voltak mindennapiak. Ilyen volt például a több mint 1 méter mélységű vizesárok, vagy a több mint 45o-os emelkedésű meredek lejtő vagy olyan az alváz csavarodását előidéző tesztpálya, amely egy ridegebb, kevésbé erős önhordó alvázat, szinte eltörne, a ráható csavarás miatt.
Ezt követően a cég múzeumát látogattuk meg, ahol lehetőségünk nyílt saját szemünkkel megtekinteni a több mint 100 év fejlődését. Múzeumi látogatásunk alatt olyan egyedi járművekkel is találkoztunk, mint például azzal a személygépkocsival, amely Sztálint is szállította egykor, vagy olyan két tehergépjárművel is találkoztunk, amelyek egyike Afrikát átszelve eljutott egészen Elefántcsontpartig, a másik jármű pedig India legdélebbi csücskéig jutott el. Ez a két teherautó ezen útjaikat az 1900-as és az 1970-es évek közt tették meg.
 

Második napunkat a tűzoltó-felépítményeket gyártó THT s.r.o. cégnél tettünk látogatást, ahol a szinte egész napos körutazást megelőzően, szintén prezentáció formájában, betekintést nyertünk a cég munkásságába és a Tatra céggel közösen elért eredményébe, ezt pedig nem más jellemzi a leginkább, mint a Párizs-Dakar Rallyt megnyerő jármű, amelyet később a múzeumban kiállítva is láthattunk.
Mint minden látogatást, természetesen itt is az elejétől kezdtük, ahol megtekinthettük, hogy hogyan is kerül kialakításra a felépítmény és milyen anyagból készül. Ezután az egyes munkafolyamatokat megtekintve eljutottunk a végtermékig, amely egy nagyon robosztus, ugyanakkor esztétikus felépítményt és komplett gépjárművet eredményezett.
A szivattyú tér kezelése rendkívüli módon egyszerű, de mégis modern, természetesen igazodva a vevő kéréseihez. Némely szelep vezérlése kézzel, némelyé pedig elektronikus kapcsológombbal történik. Természetesen a cég biztosítja a teljes számítógép által vezérelt és felügyelt működtetést. A visszajelzéseket tekintve viszont a kézi illetve az egyszerű kapcsológombos vezérlés tűnik a legjobb megoldásnak, kikerülve ezzel a számítógép „szerkezetébe” bekerülhető apró porszemcséket.
A legénységi fülkét megtekintve és látva a bemutatót, a fülke teljesen roncsolás biztos, ami azt jelenti, hogy bármilyen behatódás vagy gépjármű borulás esetén, a jármű szerkezete teljes egészében megvédi a legénységi fülkében utazó személyeket.
Ez a cég foglalkozik a Tatra teherautók felújításával is, ott jártunkkor találkoztunk olyan felújított, régi „csőrös” Tatra-val, amely ez idáig 30 évet szolgált a szlovákiai tűzoltóknál s csak most jött el a felújításának az ideje. A felújítást követően a cég újabb 10 évig garantálja, hogy nem kell nagyszervizt vagy fontosabb alkatrészek cseréjét végrehajtani a gépjárművön.
 

Mindent összefoglalva, a látogatás nagyon érdekes volt mind a két cégnél, megismerhettük a régi, már jól bevált technika alkalmazását jövő kor követelményeivel és fejlesztéseivel együtt, amely egy nagyon modern, de szinte mindent kibíró alvázat és járműszerkezetet eredményez.

További képeket Galériánkban találnak.